lördag 6 september 2008

Platt dockhus

Den här bilden på detta dockhus hittade jag på webben och vet inte vem det tillhör. Men det påminner lite om ett av mina första dockhus jag fick som barn, byggt av min farfar.Det finns givetvis inte kvar men var byggt plant så man lekte med det ovanifrån, som detta ser ut.
Det var gjort av spånplattor , så det var rejäla väggar och var tapetserat med rester av gamla 40-50-talstapeter från deras hus.Dörrarna och fönstrena var bara utsågade, och det innehöll en hall(vilket man aldrig ser i dockhus alls, inte ens i de svensktillverkade dockhusen)badrum, kök, vardagsrum och ett sovrum.
Jag har kvar plastmattan som fanns i badrummet som var en restbit från deras badrum.
Det skulle vara kul att bygga ett nytt liknande, men med tunnare träväggar och riktiga dörrar och fönster.Givetvis skulle jag dra el så det skulle gå att ha lampor i det. Det tar ju lite plats att förvara ett sånt dockhus, men det skulle väl gå att lösa på nåt sätt.

Inga kommentarer: